Sola de vredesduif

Published by Daud Allajar on

De dappere Sima Nabavi

Sima was een leerling van groep 8 in de Stichting IEAF basisschool in Kabul. Zij heeft hard gestreden tegen de vreselijke ziekte leukemie, maar helaas de strijd verloren. Ze was iemand die regelmatig verhalen schreef. Haar eerste en laatste boek, heet “Sola de vredesduif”.

Sima Nabavi

Sima had geen gemakkelijk leven. Na de dood van haar vader zorgde zij voor zichzelf en haar gezin. Samen met haar moeder verkocht ze borduurstoffen om brood op de plank te krijgen. Zij was iemand die dapper, innovatief en creatief was. Ze vond het belangrijk om onderwijs te krijgen. Zo heeft ze toch ondanks haar ziekte groep 8 succesvol afgerond. Dit laat zien wat voor doorzettingsvermogen en geestkracht zij bezat. Stichting IEAF heeft haar tijdens deze moeilijke periode ondersteund en mede daardoor kon zij de basisschool afmaken en het boek publiceren.

Leukemie is niet een ziekte waar kinderen aan hoeven te overlijden. Als zij goede zorg had gekregen, dan had ze dit kunnen overleven. Helaas bezit Afghanistan door de oorlog onvoldoende zorgfaciliteiten om de nodige zorg te kunnen bieden.

Dit prachtige verhaal zorgt voor de verspreiding van Sima’s woorden en gedachten. Sima zal ons blijvend inspireren. Hieronder vindt u een fragment uit het boek.

“Onder de blauwe hemel bevond zich Sola, een mooie en sterke duif in een kooi. Sola was erg overstuur, omdat haar vleugels onderling onenigheid hadden” – Vertaald door Daud Allajar.

Human Rights Day – Een samenwerking met het Vrijheidsmuseum

Op vrijdag 10 december 2021 heeft het Vrijheidsmuseum in Groesbeek een bijeenkomst georganiseerd over actuele mensenrechten in Afghanistan. Na een korte lezing door Dr. Massouda Jalal, voormalig minister van vrouwenzaken in Afghanistan, is er een presentatie gegeven over de activiteiten van onze school in Kabul.

Wij zijn trotst op het feit dat we hulp en ondersteuning kunnen blijven bieden aan kinderen ondanks de moeilijke tijd in Afghanistan. Wij kunnen de kinderen in Afghanistan niet in de steek laten en kunnen niet anders dan gewoon doorgaan. Mocht de situatie verder verslechteren, dan zullen wij overgaan op (online) onderwijs bij de kinderen thuis. Zo willen we trouw blijven aan ons doel: Elk kind heeft recht op onderwijs.

Samen met Dr. Massouda Jalal hebben wij vanuit de Stichting IEAF Sima’s boek ‘Sola de Vredes Duif’ onthuld. In samenwerking met de onderwijs coördinator van het Vrijheidsmuseum, Anthony Livius, is het boek vertaald en gedrukt in het Nederlands, Engels en Duits. Het boek is te koop in het Vrijheidsmuseum. U steunt met het kopen van Sima’s boek de Stichting IEAF. Alle opbrengsten worden besteed aan het verbeteren van onderwijs aan kinderen in Afghanistan.

Presentatie tijdens Human’s Right day in het Vrijheidsmuseum door dr. Massouda Jalal & Daud Allajar
Categories: Algemeen Nieuws